„MAŁY FWEND, KTÓREGO NAZWĘ MOŻNA ZNIENAWIDZIĆ LUB POKOCHAĆ, JEST JEDNYM Z NAJLEPIEJ PRZEMYŚLANYCH, DOBRZE ZAPAKOWANYCH I DOBRZE WYKONANYCH AKCESORIÓW AUDIO, Z JAKIMI SIĘ SPOTKAŁEM. POLECAM BEZ WAHANIA.”

Art Dudley, Stereophile Magazine

CO TO JEST LITTLE FWEND ?

Większość obecnie produkowanych gramofonów jest w pełni manualna. Little Fwend zamontowany i skonfigurowany na takim gramofonie, skutecznie chroni igłę przed zbędnym żużyciem, podnosząc ramię i wkładkę na końcu odtwarzanej płyty. 

Little Fwend to automatyczny podnośnik ramienia gramofonowego zaprojektowany po to aby uchronić Twoją igłę przed niepotrzebnym zużyciem. 

Robi to bezpiecznie. Robi to płynnie. I do tego, doskonale wygląda.

Little Fwend zapewnia właścicielom gramofonów spokój ducha od 2015 roku. Niektórzy używają rzadkich lub drogich wkładek, które chcą chronić przed niepotrzebnym zużyciem. Inni zaś uważają, że dźwięk „pustego” rowka na końcu płyty jest irytujący. Jeśli jesteś typem człowieka, który słucha muzyki w sposób świadomy i skupiony, to świetnie - ale czasami wystarczy chwila nie uwagi i - voila....czy ja w ogóle wyłączyłem gramofon? Nie chodzi o to, że próbujemy zasiać ziarno strachu, ale czy nigdy nie zdarzyło się Wam zasnąć podczas odsłuchu, czy najzwyczajniej zapomnieć o kręcącej się na talerzu gramofonu płycie?

Najgorszy scenariusz jaki może nas spotkać, to sytuacja w której nagromadzony w rowku kurz, powoduje utratę trakcji igły po płycie i ta zamiast zamiast rowek, szlifuje papierowy label płyty. I o ile w wielu przypadkach wkładek – igłę możemy wymienić, o tyle trudno jest odtworzyć oryginalny label płyty. 

FILOZOFIA PROJEKTU. 

Ludzie dzielą się na dwa typy. Jeden z nich uwielbia brzmienie generowane przez niewielką igłę uwięzioną w wewnętrznym kręgu płyty winylowej. Dawno, dawno temu w Japonii istniało urządzenie, które dbało o nasze nagrania i wkładki. To urządzenie już dawno zniknęło, w półmroku rynku. Zastanawialiśmy się - Dlaczego? Mimo całkiem sprawnej mechaniki tego urządzenia, niestety nie było ono najpiękniejsze, burząc estetykę nowoczesnego gramofonu.

Zainspirowani tym sługą spokojnego umysłu, wyruszyliśmy w podróż, aby zaprojektować automatyczny podnośnik ramienia gramofonowego, który wypełniłby pustkę - a nawet więcej!

Skupiliśmy się na inżynierii odwrotnej taniego plastikowego i aluminiowego podnośnika i odkryliśmy, że ich konstrukcja ma regulowaną przez użytkownika czułość podnoszenia, co w tym przypadku jest skrótem w procesie projektowania. Dlaczego nie dążyć do zaprojektowania idealnej czułości? Może po prostu inni producenci zrezygnowali i pozwolili klientowi wziąć odpowiedzialność za dostosowanie tego parametru? Stworzyliśmy siedem prototypów z różnymi siłami sprężyn i relacjami tarcia między ruchomymi powierzchniami. Unikając skrajności udało nam się dojść do dobrego kompromisu: wspornik i igła napotkają tak mały opór boczny, jak to tylko możliwe, a mimo to nasz podnośnik zadziała! Jednocześnie cały czas pozostawając w gotowości do działania, bez samoczynnego wyzwolenia mechanizmu podnoszenia. Zachowanie tego balansu było bardzo wymagające, ponieważ mogliśmy sobie ułatwić cały proces „utwardzając” mechanizm wyzwalania podnośnika, gdzie szansa na jego samoczynne wyzwolenie byłaby zerowa. Postawiliśmy na opcję ryzykowną dla nas i najlepszą dla Waszej wkładki. W 99,9768% przypadków nigdy nie doświadczysz samoczynnego wyzwolenia podnośnika, ale przez lata zdarzyło się kilka przypadków (z 4000 sprzedanych), w których to się stało, co skutkowało zwrotem do wymiany i nadal zadowolonym klientem. Każdy Little Fwend z osobna jest montowany i kalibrowany ręcznie w Norwegii, a przed wysyłką testowany pod kątem działania, ale od czasu do czasu zdarza się czarna owca :).

Moglibyśmy stworzyć tanią plastikową podróbkę lub produkt garażowy, którego klienci nienawidziliby po kilku miesiącach, ale wtedy nie spałbyśmy spokojnie w nocy. Zastanawialiśmy się nad projektowaniem innych produktów dla gramofonów, ale często dochodziliśmy do wniosku: po co (próbować) tworzyć ramię/obciążnik/szczotkę/etc etc, które nie jest wyjątkowe lub nie jest najlepsze w swojej klasie? Po co tworzyć kopię kopii bez wnoszenia jakiejś formy postępu  lub spojrzenia na problem w nowym świetle? Równie dobrze można zaprojektować papier toaletowy. OK, to są problemy pierwszego świata, to tylko Audiophilia Nervosa i z pewnością nie zbawi świata, ale o to chodzi: Chcieliśmy, aby Little Fwend był tak starannie zaprojektowany, jak to możliwe. Aby jego wykonanie było na najwyższym możliwym poziomie. Aby jego zastosowanie było bezpieczne dla Waszych wkładek. Aby był przyjemny w użytkowaniu dla Was!

Toyotą dojedziesz z punktu A do punktu B, ale (wpisz niemiecką markę premium) może sprawić, że jazda będzie przyjemniejsza.

MADE IN SCANDINAVIA.

Pierwotnie zależało nam na tym, aby obróbką części metalowych, zajęli się ludzie podchodzący do swojej pracy z entuzjazmem i którym zależy na wysokiej jakości. Było to przed kryzysem i załamaniem się ceny ropy naftowej, więc w Norwegii nikt nie miał czasu dla nas czasu. Próbowaliśmy ze szwajcarskim przemysłem zegarmistrzowskim, ale nas wyśmiali. Niemcy uważali nas za zbyt małą rybę, ale Duńczycy przyjęli nas jak sierotę u progu. Nasz duński zakład zajmujący się precyzyjną obróbką skrawaniem produkował w latach 70. części do ramion gramofonowych dla Bang & Olufsen, więc poczuliśmy że wreszcie wszystkie elementy układanki trafiają na swoje miejsce.

Montaż, ręczna kalibracja każdego produktu i kontrola jakości odbywa się w Little Fwend Lab w Oslo w Norwegii. Nasze nowe opakowanie pochodzi ze Szwecji, więc z całą pewnością możemy dumnie stwierdzić, że jesteśmy Made in Scandinavia.

LITTLE FWEND HIGH

LITTLE FWEND LOW

LITTLE FWEND DISCO

WYBIERZ MODEL.

Pierwotnie zależało nam na tym, aby obróbką części metalowych, zajęli się ludzie podchodzący do swojej pracy z entuzjazmem i którym zależy na wysokiej jakości. Było to przed kryzysem i załamaniem się ceny ropy naftowej, więc w Norwegii nikt nie miał czasu dla nas czasu. Próbowaliśmy ze szwajcarskim przemysłem zegarmistrzowskim, ale nas wyśmiali. Niemcy uważali nas za zbyt małą rybę, ale Duńczycy przyjęli nas jak sierotę u progu. Nasz duński zakład zajmujący się precyzyjną obróbką skrawaniem produkował w latach 70. części do ramion gramofonowych dla Bang & Olufsen, więc poczuliśmy że wreszcie wszystkie elementy układanki trafiają na swoje miejsce.

Montaż, ręczna kalibracja każdego produktu i kontrola jakości odbywa się w Little Fwend Lab w Oslo w Norwegii. Nasze nowe opakowanie pochodzi ze Szwecji, więc z całą pewnością możemy dumnie stwierdzić, że jesteśmy Made in Scandinavia.

Mechanizm podnoszenia: Bezpieczny. Płynny. Cichy. To były najważniejsze założenia tego projektu. Dużo eksperymentowaliśmy znajdując odpowiednią relację pomiędzy siłą kompresji sprężyny, skokiem, tłumieniem i tarciem. Little Fwend podnosi ramię gramofonu w sposób płynny i kontrolowany, przy minimalnym użyciu siły. Little Fwend może podnosić ramiona z wkładkami ustawionymi do 8 gramów VTF.  

Antena zwalniająca: Drut fortepianowy Roslau z wysokowęglowej stali. Do zwolnienia mechanizmu wymagana jest bardzo mała siła boczna. W pełni bezpieczna dla wspornika i Twojej igły.

Belka gumowa: Guma neoprenowa. Gumowa wyściółka o wysokim współczynniku tarcia pozwala na bezpieczne i stabilne oparcie ramienia gramofonowego nawet przy poziomie odchylonym o kilka stopni zarówno w poziomie jak i w pionie. 

Zakresy wysokości: Little Fwend występuje w dwóch różnych rozmiarach, Low i High. Model Low może być stosowany pod ramionami gramofonowymi, gdzie prześwit pomiędzy spodem ramienia a powierzchnią montażową wynosi od 32mm do 49mm. Model High od 49mm do 82mm. Wysokość regulowana jest za pomocą śruby ustalającej w podstawie. Odpowiedni klucz sześciokątny jest dołączony do zestawu. Proszę zmierzyć odległość od powierzchni plinty do spodu ramienia. Pomiar należy wykonać, gdy ramię ma prawidłowe VTA, a igła znajduje się w rowku. Odejmij około 1mm od tej odległości, aby upewnić się, że będzie bezpieczny luz pomiędzy gumową belką a poruszającym się ramieniem gramofonu.

Platforma montażowa: 0.3mm krążek z miękkiej stali z samoprzylepnym podkładem. Little Fwend jest mocowany do platformy poprzez siłę magnetyczną. Osiowo namagnesowany magnes N52 w podstawie jest wystarczająco silny, aby utrzymać Little Fwend na miejscu, ale wystarczająco słaby, aby łatwo zmienić orientację anteny spustowej. Little Fwend jest ponownie ustawiany w ciągu kilku sekund. Średnicowe pole magnetyczne jest bardzo niskie i nie będzie miało wpływu na działanie gramofonu.


L = LOW: zakres wysokości 32-49mm.

H = HIGH: zakres wysokości 48-81mm.

XH = XHIGH: zakres wysokości 77-137mm (Ten model jest na zamówienie)

LISTA KOMPATYBILNYCH GRAMOFONÓW

Lista zaktualizowana Maj 2023.

Jeśli obok gramofonu nie podano wartości LOW  lub HIGH, należy zmierzyć i określić prawidłowy model.Dokładne informacje o pomiarze znajdują się  w tej ulotce. 

A

ACOUSTIC RESEARCH
XA

XB

ACOUSTIC SIGNATURE

Barzetti

Invictus

Manfred

Mk2

Merlin LOW

Novum LOW

Primus LOW

Triple X (Tonearm dependent)

Wow

Wow XL HIGH

Wow XXL HIGH

AMG

Giro HIGH

Viella LOW

Viella Forte

ANALOGUE WORKS

TT1 LOW

TT1-12

ARTEMIS LABS

SA-1S

ATR

Celebration 40 LOW

AUDIO NOTE

TT-One Deluxe

TT-Two Deluxe

TT-Three


B

BAUER

DPS

BLUENOTE

Bellavista

BRINKMANN

Balance LOW

Bardo LOW

LaGrange

Oasis LOW

Sinus

Spyder LOW

Taurus

BRYSTON

BLP-1 HIGH

C

CAMBRIDGE AUDIO

Alva TT LOW

CLEARAUDIO

Ambient HIGH

Anniversary HIGH

Concept HIGH

Concept Plus HIGH

Concept Wood HIGH

Emotion LOW

Emotion SE HIGH

Ovation HIGH

Performance DC HIGH

Performance DC Wood HIGH

Solution LOW


D

DR. FEICKERT

Blackbird HIGH

Firebird HIGH

Venti HIGH

Volare LOW

Woodpecker HIGH

DÖHMANN

Helix One HIGH

Helix Two HIGH


E

E.A.T

C-Dur LOW

C-Sharp LOW

E-Flat LOW

Forte HIGH

Forte S HIGH

Fortissimo HIGH

ELAC

Miracord 70 LOW

Miracord 80 LOW

Miracord 90 Anniversary HIGH

EMT

928 II

EDWARDS AUDIO

Apprentice

TT1

TT2

TT3 Carbon

TT4 Carbon

TT5 SC Carbon

TT6 SC Carbon

EINSTEIN

The Record Player LOW

ELIPSON

Alpha 100 LOW

Omega 100 LOW

ESOTERIC SOUNDS

Rek-O-Kut Rondine 3

Rek-O-Kut T3378

Rek-O-Kut Trovatore


F

FERN & ROBY

Montrose

The Tredegar LOW

FUNK FIRM

Flamenca

Gett!

Little Super Deck

Super Deck

Vector V

G

GARRARD

301

401

GINI

AD-1 HIGH

GOLD NOTE

Giglio LOW

Mediterraneo HIGH

Pianosa LOW

Valore Plus 425 / Light LOW

H

HANSS ACOUSTICS

Amari LP-10

T-10

J

J.C. VERDIER

La Platine XHIGH

K

KODO

The Beat XHIGH

KONDO

Ginga XHIGH

KRONOS

Discovery

Ltd. Professional HIGH

Sparta

Sparta 0.5

KUZMA

Stabi M (Tonearm dependent)

Stabi R (Tonearm dependent) HIGH

Stabi Reference (Tonearm dependent) HIGH

L

LENCO

L70/75/78 (Tonearm dependent) LOW

LINN SONDEK

LP12 LOW

LUPHONIC

H1 LOW

H2 LOW

LUXMAN

PD-151

PD-151 MkII

PD-171

PD-191A

PD-262

PD-264

PD-272

PD-277

PD-300

PD-375

PD-441

PD-444

PD-555

M

MARANTZ

TT-15 LOW

MARK LEVINSON

No. 515 HIGH

No. 5105

MCINTOSH

MT-2

MT-5 LOW

MT-110 LOW

MTI-100

MEZZOFORTE

Numerouno LOW

MERRILL-WILLIAMS

REAL 101.2 (Tonearm dependent)

MICHELL ENGINEERING

Gyrodec LOW

Orbe

MOFI ELECTRONICS

StudioDeck LOW

UltraDeck LOW

PrecisionDeck LOW

MasterDeck TBA

MUSICAL FIDELITY

Roundtable S LOW

MUSIC HALL

MMF-9.3

N

NAGRA

Reference Anniversary HIGH

NEW HORIZON

201 LOW

202 LOW

203 LOW

301 LOW

GD-3 LOW

GDS II LOW

NOTTINGHAM ANALOGUE

Ace Space 294

Dais

Hyperspace

Space Deck 294

O

OMA

Anatase

K3 HIGH

K5 HIGH

ORIGIN LIVE

Aurora

Sovereign LOW

Resolution

Swift

Calypso

P

PALMER

2.5-12

PEAR AUDIO

Kid Howard LOW

Kid Punch LOW

Kid Thomas HIGH

Little John LOW

PERPETUUM EBNER

PE-800 HIGH

PE-1000 HIGH

PE-1010 HIGH

PE-2525 HIGH

PE-4040 HIGH

PE-7070

PRO-JECT

Debut Carbon EVO LOW

Debut PRO S LOW

Perspective

RPM 3

RPM 9 HIGH

RPM 10 HIGH

Signature 10 HIGH

Signature 12 HIGH

The Classic

The Classic SB SuperPack

X2 LOW

X8

Xtension 9 Evolution LOW

Xtension 10 Evolution HIGH

PTP AUDIO

Solid12 LOW

PURE FIDELITY

The Eclipse Mk2

The Encore Mk2

The Harmony Mk2 HIGH

The Horizon Mk2

R

REED

Muse 1C

Muse 2C

Muse 3C

REGA

P1 LOW

P2 LOW

P3 LOW

P3-24 LOW

P5 LOW

P6 LOW

P7 LOW

P8 Coming Soon (Contact Us)

P9 LOW

P10 Coming Soon (Contact Us)

RP1 LOW

RP3 LOW

RP6 LOW

RP8 Coming Soon (Contact Us)

RP10 Coming Soon (Contact Us)

RP78 LOW

REVOX

Studiomaster T700 HIGH

ROKSAN

Attessa

Radius LOW

Xerxes

Xerxes 20 Plus LOW

S

S.A.P. AUDIO

Tempo

SEMPERSONUS

TE1 LOW

SHINOLA

The Runwell

SME

Model 6

Model 10

Model 12

Model 15 LOW

Model 20/12

Model 30/12

Synergy

SOTA

Series I Quasar

Series II Escape

Series VI Comet LOW

Series VI Moonbeam LOW

SOULINES

Elgar

Satie

SRA

Seismograph I/II HIGH

T

THORENS

Prestige

Reference

TD124 Mk1 / Mk2

TD124DD LOW

TD125

TD126

TD145

TD147

TD150 LOW

TD160 LOW

TD166 LOW

TD203

TD204 LOW

TD206

TD209

TD226

TD403DD LOW

TD550

TD903

TD905

TD907

TD1500 LOW

TD1600 LOW

TD1601 LOW

TD2015

TD2035

THRAX

Yatrus LOW

TRANSROTOR

Argos

Gravita TMD

Rossini

TW-ACUSTIC

Raven Black Night XHIGH

V

VERTERE

MG-1 LOW

RG-1 LOW

SG-1

VPI

Aries

Avenger LOW

Avenger +

Avenger Direct

Avenger Reference

Classic HIGH

Classic Signature HIGH

Cliffwood LOW

HR-X

HW-19

HW-40 HIGH

Nomad LOW

Player LOW

Prime HIGH

Prime Signature HIGH

Scout

Scout JR

Scoutmaster TNT

Signature

Titan LOW

Traveler LOW

W

WAVE KINETICS

NVS Reference (w/ 12” tonearm)

WELL TEMPERED LAB

Amadeus HIGH

Amadeus 254GT

Amadeus Jr.

Royale 400

Simplex HIGH

Versalex

Y

YUKI PRECISION CO. LTD.

AP-0 LOW

Z

ZAVFINO

Copperhead HIGH

ZV5 HIGH

ZV8 HIGH