„MAŁY FWEND, KTÓREGO NAZWĘ MOŻNA ZNIENAWIDZIĆ LUB POKOCHAĆ, JEST JEDNYM Z NAJLEPIEJ PRZEMYŚLANYCH, DOBRZE ZAPAKOWANYCH I DOBRZE WYKONANYCH AKCESORIÓW AUDIO, Z JAKIMI SIĘ SPOTKAŁEM. POLECAM BEZ WAHANIA.”
Art Dudley, Stereophile Magazine
CO TO JEST LITTLE FWEND ?
Większość obecnie produkowanych gramofonów jest w pełni manualna. Little Fwend zamontowany i skonfigurowany na takim gramofonie, skutecznie chroni igłę przed zbędnym żużyciem, podnosząc ramię i wkładkę na końcu odtwarzanej płyty.
Little Fwend to automatyczny podnośnik ramienia gramofonowego zaprojektowany po to aby uchronić Twoją igłę przed niepotrzebnym zużyciem.
Robi to bezpiecznie. Robi to płynnie. I do tego, doskonale wygląda.
Little Fwend zapewnia właścicielom gramofonów spokój ducha od 2015 roku. Niektórzy używają rzadkich lub drogich wkładek, które chcą chronić przed niepotrzebnym zużyciem. Inni zaś uważają, że dźwięk „pustego” rowka na końcu płyty jest irytujący. Jeśli jesteś typem człowieka, który słucha muzyki w sposób świadomy i skupiony, to świetnie - ale czasami wystarczy chwila nie uwagi i - voila....czy ja w ogóle wyłączyłem gramofon? Nie chodzi o to, że próbujemy zasiać ziarno strachu, ale czy nigdy nie zdarzyło się Wam zasnąć podczas odsłuchu, czy najzwyczajniej zapomnieć o kręcącej się na talerzu gramofonu płycie?
Najgorszy scenariusz jaki może nas spotkać, to sytuacja w której nagromadzony w rowku kurz, powoduje utratę trakcji igły po płycie i ta zamiast zamiast rowek, szlifuje papierowy label płyty. I o ile w wielu przypadkach wkładek – igłę możemy wymienić, o tyle trudno jest odtworzyć oryginalny label płyty.
FILOZOFIA PROJEKTU.
Ludzie dzielą się na dwa typy. Jeden z nich uwielbia brzmienie generowane przez niewielką igłę uwięzioną w wewnętrznym kręgu płyty winylowej. Dawno, dawno temu w Japonii istniało urządzenie, które dbało o nasze nagrania i wkładki. To urządzenie już dawno zniknęło, w półmroku rynku. Zastanawialiśmy się - Dlaczego? Mimo całkiem sprawnej mechaniki tego urządzenia, niestety nie było ono najpiękniejsze, burząc estetykę nowoczesnego gramofonu.
Zainspirowani tym sługą spokojnego umysłu, wyruszyliśmy w podróż, aby zaprojektować automatyczny podnośnik ramienia gramofonowego, który wypełniłby pustkę - a nawet więcej!
Skupiliśmy się na inżynierii odwrotnej taniego plastikowego i aluminiowego podnośnika i odkryliśmy, że ich konstrukcja ma regulowaną przez użytkownika czułość podnoszenia, co w tym przypadku jest skrótem w procesie projektowania. Dlaczego nie dążyć do zaprojektowania idealnej czułości? Może po prostu inni producenci zrezygnowali i pozwolili klientowi wziąć odpowiedzialność za dostosowanie tego parametru? Stworzyliśmy siedem prototypów z różnymi siłami sprężyn i relacjami tarcia między ruchomymi powierzchniami. Unikając skrajności udało nam się dojść do dobrego kompromisu: wspornik i igła napotkają tak mały opór boczny, jak to tylko możliwe, a mimo to nasz podnośnik zadziała! Jednocześnie cały czas pozostawając w gotowości do działania, bez samoczynnego wyzwolenia mechanizmu podnoszenia. Zachowanie tego balansu było bardzo wymagające, ponieważ mogliśmy sobie ułatwić cały proces „utwardzając” mechanizm wyzwalania podnośnika, gdzie szansa na jego samoczynne wyzwolenie byłaby zerowa. Postawiliśmy na opcję ryzykowną dla nas i najlepszą dla Waszej wkładki. W 99,9768% przypadków nigdy nie doświadczysz samoczynnego wyzwolenia podnośnika, ale przez lata zdarzyło się kilka przypadków (z 4000 sprzedanych), w których to się stało, co skutkowało zwrotem do wymiany i nadal zadowolonym klientem. Każdy Little Fwend z osobna jest montowany i kalibrowany ręcznie w Norwegii, a przed wysyłką testowany pod kątem działania, ale od czasu do czasu zdarza się czarna owca :).
Moglibyśmy stworzyć tanią plastikową podróbkę lub produkt garażowy, którego klienci nienawidziliby po kilku miesiącach, ale wtedy nie spałbyśmy spokojnie w nocy. Zastanawialiśmy się nad projektowaniem innych produktów dla gramofonów, ale często dochodziliśmy do wniosku: po co (próbować) tworzyć ramię/obciążnik/szczotkę/etc etc, które nie jest wyjątkowe lub nie jest najlepsze w swojej klasie? Po co tworzyć kopię kopii bez wnoszenia jakiejś formy postępu lub spojrzenia na problem w nowym świetle? Równie dobrze można zaprojektować papier toaletowy. OK, to są problemy pierwszego świata, to tylko Audiophilia Nervosa i z pewnością nie zbawi świata, ale o to chodzi: Chcieliśmy, aby Little Fwend był tak starannie zaprojektowany, jak to możliwe. Aby jego wykonanie było na najwyższym możliwym poziomie. Aby jego zastosowanie było bezpieczne dla Waszych wkładek. Aby był przyjemny w użytkowaniu dla Was!
Toyotą dojedziesz z punktu A do punktu B, ale (wpisz niemiecką markę premium) może sprawić, że jazda będzie przyjemniejsza.
MADE IN SCANDINAVIA.
Pierwotnie zależało nam na tym, aby obróbką części metalowych, zajęli się ludzie podchodzący do swojej pracy z entuzjazmem i którym zależy na wysokiej jakości. Było to przed kryzysem i załamaniem się ceny ropy naftowej, więc w Norwegii nikt nie miał czasu dla nas czasu. Próbowaliśmy ze szwajcarskim przemysłem zegarmistrzowskim, ale nas wyśmiali. Niemcy uważali nas za zbyt małą rybę, ale Duńczycy przyjęli nas jak sierotę u progu. Nasz duński zakład zajmujący się precyzyjną obróbką skrawaniem produkował w latach 70. części do ramion gramofonowych dla Bang & Olufsen, więc poczuliśmy że wreszcie wszystkie elementy układanki trafiają na swoje miejsce.
Montaż, ręczna kalibracja każdego produktu i kontrola jakości odbywa się w Little Fwend Lab w Oslo w Norwegii. Nasze nowe opakowanie pochodzi ze Szwecji, więc z całą pewnością możemy dumnie stwierdzić, że jesteśmy Made in Scandinavia.
WYBIERZ MODEL.
Pierwotnie zależało nam na tym, aby obróbką części metalowych, zajęli się ludzie podchodzący do swojej pracy z entuzjazmem i którym zależy na wysokiej jakości. Było to przed kryzysem i załamaniem się ceny ropy naftowej, więc w Norwegii nikt nie miał czasu dla nas czasu. Próbowaliśmy ze szwajcarskim przemysłem zegarmistrzowskim, ale nas wyśmiali. Niemcy uważali nas za zbyt małą rybę, ale Duńczycy przyjęli nas jak sierotę u progu. Nasz duński zakład zajmujący się precyzyjną obróbką skrawaniem produkował w latach 70. części do ramion gramofonowych dla Bang & Olufsen, więc poczuliśmy że wreszcie wszystkie elementy układanki trafiają na swoje miejsce.
Montaż, ręczna kalibracja każdego produktu i kontrola jakości odbywa się w Little Fwend Lab w Oslo w Norwegii. Nasze nowe opakowanie pochodzi ze Szwecji, więc z całą pewnością możemy dumnie stwierdzić, że jesteśmy Made in Scandinavia.
Mechanizm podnoszenia: Bezpieczny. Płynny. Cichy. To były najważniejsze założenia tego projektu. Dużo eksperymentowaliśmy znajdując odpowiednią relację pomiędzy siłą kompresji sprężyny, skokiem, tłumieniem i tarciem. Little Fwend podnosi ramię gramofonu w sposób płynny i kontrolowany, przy minimalnym użyciu siły. Little Fwend może podnosić ramiona z wkładkami ustawionymi do 8 gramów VTF.
Antena zwalniająca: Drut fortepianowy Roslau z wysokowęglowej stali. Do zwolnienia mechanizmu wymagana jest bardzo mała siła boczna. W pełni bezpieczna dla wspornika i Twojej igły.
Belka gumowa: Guma neoprenowa. Gumowa wyściółka o wysokim współczynniku tarcia pozwala na bezpieczne i stabilne oparcie ramienia gramofonowego nawet przy poziomie odchylonym o kilka stopni zarówno w poziomie jak i w pionie.
Zakresy wysokości: Little Fwend występuje w dwóch różnych rozmiarach, Low i High. Model Low może być stosowany pod ramionami gramofonowymi, gdzie prześwit pomiędzy spodem ramienia a powierzchnią montażową wynosi od 32mm do 49mm. Model High od 49mm do 82mm. Wysokość regulowana jest za pomocą śruby ustalającej w podstawie. Odpowiedni klucz sześciokątny jest dołączony do zestawu. Proszę zmierzyć odległość od powierzchni plinty do spodu ramienia. Pomiar należy wykonać, gdy ramię ma prawidłowe VTA, a igła znajduje się w rowku. Odejmij około 1mm od tej odległości, aby upewnić się, że będzie bezpieczny luz pomiędzy gumową belką a poruszającym się ramieniem gramofonu.
Platforma montażowa: 0.3mm krążek z miękkiej stali z samoprzylepnym podkładem. Little Fwend jest mocowany do platformy poprzez siłę magnetyczną. Osiowo namagnesowany magnes N52 w podstawie jest wystarczająco silny, aby utrzymać Little Fwend na miejscu, ale wystarczająco słaby, aby łatwo zmienić orientację anteny spustowej. Little Fwend jest ponownie ustawiany w ciągu kilku sekund. Średnicowe pole magnetyczne jest bardzo niskie i nie będzie miało wpływu na działanie gramofonu.
L = LOW: zakres wysokości 32-49mm.
H = HIGH: zakres wysokości 48-81mm.
XH = XHIGH: zakres wysokości 77-137mm (Ten model jest na zamówienie)
LISTA KOMPATYBILNYCH GRAMOFONÓW
Lista zaktualizowana Maj 2023.
Jeśli obok gramofonu nie podano wartości LOW lub HIGH, należy zmierzyć i określić prawidłowy model.Dokładne informacje o pomiarze znajdują się w tej ulotce.
A
ACOUSTIC RESEARCH
XA
XB
ACOUSTIC SIGNATURE
Barzetti
Invictus
Manfred
Mk2
Merlin LOW
Novum LOW
Primus LOW
Triple X (Tonearm dependent)
Wow
Wow XL HIGH
Wow XXL HIGH
AMG
Giro HIGH
Viella LOW
Viella Forte
ANALOGUE WORKS
TT1 LOW
TT1-12
ARTEMIS LABS
SA-1S
ATR
Celebration 40 LOW
AUDIO NOTE
TT-One Deluxe
TT-Two Deluxe
TT-Three
B
BAUER
DPS
BLUENOTE
Bellavista
BRINKMANN
Balance LOW
Bardo LOW
LaGrange
Oasis LOW
Sinus
Spyder LOW
Taurus
BRYSTON
BLP-1 HIGH
C
CAMBRIDGE AUDIO
Alva TT LOW
CLEARAUDIO
Ambient HIGH
Anniversary HIGH
Concept HIGH
Concept Plus HIGH
Concept Wood HIGH
Emotion LOW
Emotion SE HIGH
Ovation HIGH
Performance DC HIGH
Performance DC Wood HIGH
Solution LOW
D
DR. FEICKERT
Blackbird HIGH
Firebird HIGH
Venti HIGH
Volare LOW
Woodpecker HIGH
DÖHMANN
Helix One HIGH
Helix Two HIGH
E
E.A.T
C-Dur LOW
C-Sharp LOW
E-Flat LOW
Forte HIGH
Forte S HIGH
Fortissimo HIGH
ELAC
Miracord 70 LOW
Miracord 80 LOW
Miracord 90 Anniversary HIGH
EMT
928 II
EDWARDS AUDIO
Apprentice
TT1
TT2
TT3 Carbon
TT4 Carbon
TT5 SC Carbon
TT6 SC Carbon
EINSTEIN
The Record Player LOW
ELIPSON
Alpha 100 LOW
Omega 100 LOW
ESOTERIC SOUNDS
Rek-O-Kut Rondine 3
Rek-O-Kut T3378
Rek-O-Kut Trovatore
F
FERN & ROBY
Montrose
The Tredegar LOW
FUNK FIRM
Flamenca
Gett!
Little Super Deck
Super Deck
Vector V
G
GARRARD
301
401
GINI
AD-1 HIGH
GOLD NOTE
Giglio LOW
Mediterraneo HIGH
Pianosa LOW
Valore Plus 425 / Light LOW
H
HANSS ACOUSTICS
Amari LP-10
T-10
J
J.C. VERDIER
La Platine XHIGH
K
KODO
The Beat XHIGH
KONDO
Ginga XHIGH
KRONOS
Discovery
Ltd. Professional HIGH
Sparta
Sparta 0.5
KUZMA
Stabi M (Tonearm dependent)
Stabi R (Tonearm dependent) HIGH
Stabi Reference (Tonearm dependent) HIGH
L
LENCO
L70/75/78 (Tonearm dependent) LOW
LINN SONDEK
LP12 LOW
LUPHONIC
H1 LOW
H2 LOW
LUXMAN
PD-151
PD-151 MkII
PD-171
PD-191A
PD-262
PD-264
PD-272
PD-277
PD-300
PD-375
PD-441
PD-444
PD-555
M
MARANTZ
TT-15 LOW
MARK LEVINSON
No. 515 HIGH
No. 5105
MCINTOSH
MT-2
MT-5 LOW
MT-110 LOW
MTI-100
MEZZOFORTE
Numerouno LOW
MERRILL-WILLIAMS
REAL 101.2 (Tonearm dependent)
MICHELL ENGINEERING
Gyrodec LOW
Orbe
MOFI ELECTRONICS
StudioDeck LOW
UltraDeck LOW
PrecisionDeck LOW
MasterDeck TBA
MUSICAL FIDELITY
Roundtable S LOW
MUSIC HALL
MMF-9.3
N
NAGRA
Reference Anniversary HIGH
NEW HORIZON
201 LOW
202 LOW
203 LOW
301 LOW
GD-3 LOW
GDS II LOW
NOTTINGHAM ANALOGUE
Ace Space 294
Dais
Hyperspace
Space Deck 294
O
OMA
Anatase
K3 HIGH
K5 HIGH
ORIGIN LIVE
Aurora
Sovereign LOW
Resolution
Swift
Calypso
P
PALMER
2.5-12
PEAR AUDIO
Kid Howard LOW
Kid Punch LOW
Kid Thomas HIGH
Little John LOW
PERPETUUM EBNER
PE-800 HIGH
PE-1000 HIGH
PE-1010 HIGH
PE-2525 HIGH
PE-4040 HIGH
PE-7070
PRO-JECT
Debut Carbon EVO LOW
Debut PRO S LOW
Perspective
RPM 3
RPM 9 HIGH
RPM 10 HIGH
Signature 10 HIGH
Signature 12 HIGH
The Classic
The Classic SB SuperPack
X2 LOW
X8
Xtension 9 Evolution LOW
Xtension 10 Evolution HIGH
PTP AUDIO
Solid12 LOW
PURE FIDELITY
The Eclipse Mk2
The Encore Mk2
The Harmony Mk2 HIGH
The Horizon Mk2
R
REED
Muse 1C
Muse 2C
Muse 3C
REGA
P1 LOW
P2 LOW
P3 LOW
P3-24 LOW
P5 LOW
P6 LOW
P7 LOW
P8 Coming Soon (Contact Us)
P9 LOW
P10 Coming Soon (Contact Us)
RP1 LOW
RP3 LOW
RP6 LOW
RP8 Coming Soon (Contact Us)
RP10 Coming Soon (Contact Us)
RP78 LOW
REVOX
Studiomaster T700 HIGH
ROKSAN
Attessa
Radius LOW
Xerxes
Xerxes 20 Plus LOW
S
S.A.P. AUDIO
Tempo
SEMPERSONUS
TE1 LOW
SHINOLA
The Runwell
SME
Model 6
Model 10
Model 12
Model 15 LOW
Model 20/12
Model 30/12
Synergy
SOTA
Series I Quasar
Series II Escape
Series VI Comet LOW
Series VI Moonbeam LOW
SOULINES
Elgar
Satie
SRA
Seismograph I/II HIGH
T
THORENS
Prestige
Reference
TD124 Mk1 / Mk2
TD124DD LOW
TD125
TD126
TD145
TD147
TD150 LOW
TD160 LOW
TD166 LOW
TD203
TD204 LOW
TD206
TD209
TD226
TD403DD LOW
TD550
TD903
TD905
TD907
TD1500 LOW
TD1600 LOW
TD1601 LOW
TD2015
TD2035
THRAX
Yatrus LOW
TRANSROTOR
Argos
Gravita TMD
Rossini
TW-ACUSTIC
Raven Black Night XHIGH
V
VERTERE
MG-1 LOW
RG-1 LOW
SG-1
VPI
Aries
Avenger LOW
Avenger +
Avenger Direct
Avenger Reference
Classic HIGH
Classic Signature HIGH
Cliffwood LOW
HR-X
HW-19
HW-40 HIGH
Nomad LOW
Player LOW
Prime HIGH
Prime Signature HIGH
Scout
Scout JR
Scoutmaster TNT
Signature
Titan LOW
Traveler LOW
W
WAVE KINETICS
NVS Reference (w/ 12” tonearm)
WELL TEMPERED LAB
Amadeus HIGH
Amadeus 254GT
Amadeus Jr.
Royale 400
Simplex HIGH
Versalex
Y
YUKI PRECISION CO. LTD.
AP-0 LOW
Z
ZAVFINO
Copperhead HIGH
ZV5 HIGH
ZV8 HIGH